Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering (Dantumadiel)

bestemmingsplannen

maandag 8 juli 2024

Raadszaal Dantumadiel

Klaas Agricola
Toelichting

Let op: gewijzigde begintijd! De vergadering is ook live te zien op RTV NOF (tv) of via de website van de gemeente https://gemeentedantumadiel.bestuurlijkeinformatie.nl. Op deze website vindt u ook de agenda en de achterliggende stukken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

1. 0.I
    Insprekers
  2. 0.ll
    Mededelingen college burgemeester en wethouders
  3. 1
    Opening Opiniërend deel
  4. 1
    OPINIEREND DEEL
  5. 2

6. 6

In het zuidoosten van Damwâld ligt een karakteristiek stukje Fries Woudenlandschap: Prikkebosk. Voor Prikkebosk heeft de gemeente Dantumadiel in het verleden al plannen gehad om woningen te bouwen. In een woningbehoefteonderzoek van 2018 komt al naar voren dat Prikkebosk wordt gezien als geschikte locatie voor woningen. In 2019 is in samenspraak met de omgeving verder nagedacht over de invulling van deze locatie. Dit heeft geresulteerd in de stedenbouwkundige visie Prikkebosk Damwâld (d.d. 2 december 2019). Deze visie voor Prikkebosk houdt rekening met de karakteristieken van het gebied, de woningbehoefte van de regio en het dorp én de wensen van de omwonenden. In dit bestemmingsplan wordt tevens de mogelijkheid geboden aan omwonenden om de woonbestemming (tuin) uit te breiden.

De stedenbouwkundige visie uit 2019 is vervolgens uitgewerkt tot het nu voorliggende Stedenbouwkundig plan ‘Damwâld Prikkebosk’. De opzet van dit plan is om een bijzondere woonomgeving te creëren binnen de huidige structuren van het landschap. In het stedenbouwkundig plan wordt uitgegaan van maximaal 20 woningen, die geplaatst worden in 10 woonvlakken ('landschappelijke kamers'). Dit stedenbouwkundig plan vormt de basis voor nu voorliggende bestemmingsplan.

Het bestemmingsplan heeft gedurende 6 weken ter inzage geweest in deze periode zijn 6 zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn samengevat in de Reactienota zienswijzen en van beantwoording voorzien. De zienswijzen vormen geen aanleiding om het bestemmingsplan te wijzigen. Om die reden wordt voorgesteld het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, tezamen met de exploitatie die is verwoord in de "Haalbaarheidsanalyse Prikkebosk Damwâld.

7. 7

Aan de Sportloane in De Westereen, was in het verleden het openbare zwembad De Frosk gevestigd. Het zwembad is in 2022 gesloopt. Wat resulteert is een braakliggend gebied en een deels in onbruik geraakt parkeerterrein, tussen het woongebied van De Westereen en de sportvelden. In lijn met het collegebesluit van 17 oktober 2023 is vervolgens een (flexibel) bestemmingsplan opgesteld welke een basis zal bieden om in 2024 tot uitgifte en verdere ontwikkeling van het gebied te komen met oog voor ruimtelijke en stedenbouwkundige kwaliteit. Dit bestemmingsplan biedt de ruimte voor woningen in het goedkope segment, waarbij naast zogenaamd ‘rug aan rug woningen’ ook een aantal seniorenwoningen mogelijk worden gemaakt. Binnen dit bestemmingsplan kan worden teruggegrepen op andere typen woningen.

Dit ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 13 december 2023 tot en met 24 januari 2024. In deze periode zijn er geen zienswijzen ingediend op dit plan. Verder is er geen aanleiding om het plan ambtshalve te wijzigen. Het bestemmingsplan en de bijbehorende grondexploitatie kunnen nu dan ook worden vastgesteld.

8. 8

Bijlagen

9. 9
    Sluiting opiniërend deel