- Locatie
Raadszaal Dantumadiel
- Voorzitter
- Klaas Agricola
- Toelichting
-
De vergadering is ook live te zien op RTV NOF (tv) of via de website van de gemeente https://gemeentedantumadiel.bestuurlijkeinformatie.nl. Op deze website vindt u ook de agenda en de achterliggende stukken.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
0.I
Bijlagen
Besluit
1. Lodenhelrun – vragen CDA
Raadslid H. Visser stelt enkele vragen, waarop wethouder G. Wiersma reageert. Na een verdiepende vraag is dit onderwerp voldoende besproken.
2. Alleenverdienersproblematiek
Raadslid H. Zwart stelt enkele vragen over alleenverdienersproblematiek. Wethouder R. Kempenaar gaat hierop in. Na nog een enkele verdiepende vraag van raadslid Houtstra is dit punt voldoende besproken. -
0.IIOPINIEREND DEEL
-
0.III
Besluit
1- Wethouder K. Wielstra: afhandeling toezegging 81 over sport- en beweegvoorzieningen in de openbare ruimte staat voor juli op de planning voor afhandeling, maar heeft raakvlakken met het speeltuinenbeleid dat voor het najaar op de planning staat. Daarom is het voorstel dit samen te behandelen in het najaar. Deze planning komt ook nog naar de raad in de nieuwe Aorta. Gevraagd wordt of de vertraging gevolgen heeft voor bijv. verenigingen etc.; de wethouder laat weten dat voor de ontwikkelingen op dit vlak maatwerk geleverd wordt.
2- Burgemeester Agricola doet een mededeling over de kinderburgemeester: er is de afgelopen periode een selectie geweest op kandidaten voor de nieuwe kinderburgemeester, en na een verkiezingsronde vandaag is er een keuze gemaakt voor een nieuwe kinderburgemeester, Lilly Okkema. Zij zal per 1 oktober worden beëdigd; tot dan blijft de huidige kinderburgemeester, Arjen Wielinga, volop in functie. Tijdens de zomer hoopt de burgemeester bij verschillende activiteiten nog acte de présence te geven met Arjen Wielinga.
-
1
Besluit
De voorzitter opent de vergadering na het uitspreken van het ambtsgebed.
-
2
Bijlagen
Besluit
De volgende wijzigingen worden doorgevoerd op de agenda:
-Reglement van Orde gaat naar opiniërende raad onder 8A;
-Punt 6 Dantumadiel yn byld wordt voorgesteld om van de agenda af te voeren. Er is overleg geweest met RTV NOF en er is een aanvraag nodig bij de Commissariaat van de media, vandaar dit verzoek. Akkoord.
-Raadslid Van Wieren van GBD vraagt om een schorsing van 10 minuten. De raad stelt de agenda met de voorgestelde wijzigingen vast. -
3
Inmiddels zijn er twee klankbordsessies geweest waarbij een afvaardiging van de raad en een afvaardiging van de OR aanwezig waren. Er zijn nog een aantal aanvullende vragen met betrekking tot het bestaande gemeentehuis naar voren gekomen. Het huidige gemeentehuis heeft specifieke kenmerken die van invloed kunnen zijn op de renovatiekosten en de exploitatiekosten. Dit moet nader onderzocht worden. De raad wordt gevraagd om een verdiepingsfase uit te voeren.
Bijlagen
Besluit
Alle fracties wensen hierover het woord. Het CDA komt met een amendement op het voorliggende raadsvoorstel. FNP steunt het amendement. Er worden enkele vragen gesteld aan de wethouder. Wethouder Wiersma gaat in op de gestelde vragen en de reden voor het aanvullend onderzoek. Hij ontraadt het amendement. SGP stelt nog een verdiepende vraag aan de wethouder. In tweede termijn gaat de raad in debat, o.a. over de oproep van de FNP over burgerparticipatie en het amendement van het CDA. Het amendement en het voorstel worden doorgeleid naar de besluitvormende raad.
-
4
Bijlagen
Besluit
De fracties SL, GBD, CU, CDA en SGP hebben inbreng op dit punt. GBD dient samen met de SGP van het ingediende amendement toe. Wethouder Wiersma wordt gevraagd om een reactie. Hij gaat in op de genoemde punten in het amendement; hij zal zijn uiterste best doen om de punten voor te leggen aan de Provincie mocht dit amendement worden aangenomen.
- Punt van orde: graag kort en bondig reageren, gezien de agenda.
-
5
Bijlagen
Besluit
SL, GBD, CDA hebben inbreng op dit punt. Raadslid S. Wijbenga dient vanuit het CDA een amendement in en licht deze toe. Raadslid Jager van GBD dient een amendement in en licht deze toe. Wethouder Wiersma gaat in op beide amendementen; hij kan beide ondersteunen. Het raadsvoorstel gaat met beide amendementen door naar de besluitvormende raad.
-
6
Bijlagen
Besluit
Verschillende fracties hebben inbreng op dit punt. Wethouder Wiersma gaat in op de gestelde vragen. Wethouder Wiersma doet de toezegging dat de ‘Handreiking Berenschot kostprijsberekening sociaal werk’ als onderbouwing aan de raad wordt verstrekt. Raadslid J.J. Postma van FNP dient een amendement in en licht deze toe. De wethouder raadt het amendement af. Zowel het amendement als het raadsvoorstel gaan door naar de besluitvormende raad.
Toezeggingen Dantumadiel
Titel Handreiking Berenschot kostprijsberekening sociaal werk’ -
7
Bijlagen
Besluit
De fracties van CDA en SL hebben inbreng op dit punt. Wethouder Wielstra gaat in op de vraag vanuit Sociaal Links en de complimenten van het CDA. Het punt gaat door naar de besluitvormende raad.
-
7.a
Bijlagen
Besluit
De fractie van GBD heeft inbreng op dit punt. Raadslid Jager dient een amendement in over jongerenparticipatie; in dit geval als beëdigd steunfractielid. Verschillende fracties geven een reactie; als indiener gaat raadslid Jager in op de gestelde vragen. Er ontstaat een debat met vervolgens een schorsing zodat beide indienende fracties kunnen afstemmen. Het amendement blijft zoals ingediend, met een kleine tekstuele wijziging zoals besproken (identiteit wordt nationaliteit).
-
8.b
Besluit
De voorzitter sluit het opiniërende deel en er volgt een korte schorsing.
-
9.0BESLUITVORMEND DEEL
-
9
Besluit
De voorzitter heropent de vergadering.
-
10
Besluit
De raad kan instemmen met de agenda die voorligt. GBD vraagt om een korte schorsing.
-
11
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
12
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Het overzicht wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
13
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Het overzicht wordt ongewijzigd vastgesteld
-
14
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel. De raad besluit: “de ‘Werkwijze Bindend Advies BOPA Omgevingswet’ vast te stellen.”
-
15
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel. De raad besluit: “de ‘Werkwijze Programma’s Omgevingswet’ vast te stellen.”
-
16
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel. De raad besluit: “uw college toestemming te verlenen om in te stemmen met de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem.”
-
17Vaststelling voorstellen vanuit de opiniërende raad:
-
17.a
Stemuitslag
voorCDA (4), FNP (2)tegenChristen Unie (3), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Met 6 stemmen voor (CDA en FNP) en 11 stemmen tegen (SL, SGP, CU, GBD) wordt het amendement verworpen.
Amendementen Dantumadiel
Titel onderzoekskosten vervolg huisvesting gemeentehuis -
17.a.1
Stemuitslag
voorChristen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)tegenCDA (4)Bijlagen
Besluit
Stemverklaring van CDA: “Het CDA zal, met het oog op het amendement dat wij hebben ingediend en dat het niet gehaald heeft, tegen stemmen. We zijn blij met de beweging, maar vinden het spijtig dat ons amendement het niet gehaald heeft. Het was in onze beleving de koninklijke weg geweest.”
Voor zijn SL, GBD, SGP, CU en FNP, tegen is het CDA. Het voorstel is daarmee vastgesteld. De raad besluit:
“1. Kennis te nemen van de stand van zaken van de locatiestudie huisvesting gemeentehuis
2. In te stemmen met een verdiepingsfase van de locatiestudie naar de huisvesting
3. Een krediet beschikbaar te stellen ad € 55.000 voor de verdiepingsfase van de locatiestudie naar de
huisvesting en dit te dekken uit de algemene reserve.
4. De financiële consequenties verwerken middels begrotingswijziging 16.” -
17.b
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1)tegenSociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Stemverklaring SL: Had het CDA een apart amendement ingediend, dan waren we voor geweest, op alle andere 6 punten zijn wij tegen, dus we zullen dit amendement niet steunen.”
Met 14 stemmen voor (SGP, CDA, FNP, CU, GBD) en 3 stemmen tegen (SL) is het amendement aangenomen.
De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 2 juli 2024,
- Stelt voor om de brief zienswijze Friese energievisie college en raad Dantumadiel te wijzigen of aan te vullen naar het volgende:
Het college van BenW en de raad van de gemeente Dantumadiel hebben een aantal wensen en een zwaarwegende bedenking met betrekking tot de conceptversie Friese Energievisie maar in onze reactie geven we wel de volgende opmerkingen mee:
1. In het Kennisdocument wordt op pagina 24 de volgende uitspraak gedaan:
‘’Kernenergie wordt in Fryslân niet als duurzaam gezien en krijgt daarom geen plek in het Friese energiesysteem.’’
In november 2023 en in mei 2024 zijn er in de Provinciale Staten twee moties aangenomen over SMR’s (Small modular reactors) ook wel bekend als kleine kernreactoren. In de laatste motie wordt expliciet uitgesproken dat er draagvlak en bestuurlijke ruimte is voor kernenergie in de provincie Fryslân. Het hoogste politieke orgaan in Fryslân ziet kernenergie als een optie voor de energieopgave.
Het is dus daarom ontzettend bijzonder dat het geen plek krijgt in het Friese energiesysteem. Ons verzoek is dan ook om het SMR’s wel op te nemen in het visiedocument.
2. Het Kennisdocument spreekt op blz. 8 dat in de Omgevingsvisie Fryslân is vastgelegd om fossielvrij te zijn in 2050. Dit is nogal een ‘harde’ datum. Wij stellen voor om het in de energievisie te wijzigen dat het een streven is om 2050 fossielvrij te zijn. Dit heeft o.a. te maken dat er technici voor nodig zijn om te transformeren van fossiele energiebronnen naar duurzame energiebronnen. In 2022 is er een onderzoek uitgevoerd naar de arbeidskrapte van technici. Zie eindrapport van het onderzoek in 2022 met de zeven aanbevelingen. We adviseren om rekening te houden met deze zeven aanbevelingen en mee te nemen in de visie.
3. In het Kennisdocument wordt op pagina 17 beschreven, wat als het huidige provinciaal beleid uitgangspunt is voor 2050. Er staat: “Voor wind wordt er ingezet op het ophogen van buurtmolens tot 100 m tiphoogte en op bedrijventerreinen”. Hier kunnen we ons in vinden. Maar dit is niet het huidige provinciale beleid en in de wijziging van de omgevingsverordening wordt dit alleen toegestaan op de bedrijventerreinen van Sneek, Leeuwarden, Heerenveen en Drachten.
4. Alles staat of valt met de mate waarin netcongestie de komende jaren een rol gaat spelen. Hoewel netcongestie meerdere keren terugkomt in het Kennisdocument wordt het vooral als belemmerende factor gezien. Wij zijn van mening dat netcongestie de komende jaren de grootste uitdaging gaat zijn binnen de Energietransitie. De netcongestie heeft nu al een grote impact op de economie in Fryslân, doordat bedrijven lang moeten wachten tot zij op het energienet kunnen aansluiten. Wij hebben daarom de wens dat er in de energievisie meer aandacht wordt besteed aan het oplossen van netcongestie.
5. Wetende dat dit gaat over ruimtelijke keuzes en dat dit in de provinciale omgevingsverordening is belegd en dat het hier gaat om de energievisie, zien we hier met name wrijving ontstaan als we uitvoering willen gaan geven aan de Friese Energievisie. Als we invulling gaan geven aan de klein- en grootschaligheid van de energieproductie en opslag in het landschap (leidend principe 4) door alleen de instructienormen van een provinciale omgevingsverordening te hanteren, wordt alleen gestuurd vanuit het ruimtelijk perspectief. Zo bepaalt de hoogte van een windmolen en het aantal hectares voor een zonnepark in belangrijke mate de energie infrastructuur voor 2050 en de economische en sociale ontwikkelingen van een gemeenschap op lange termijn.
6. In hoofdstuk 3 van het Kennisdocument wordt genoemd dat alle duurzame energiebronnen en -dragers nodig zijn. De duurzame energiebronnen van biogas, water en zon willen we hierbij extra benadrukken. Het gebruik van biogas geeft voor boeren een extra impuls om met hun agrarisch bedrijf door te gaan. Door o.a. biogas te leveren zijn agrarische bedrijven zeer nodig voor een fossielvrij Fryslân. Laat de boeren participeren bij de onderzoeksproces naar biogas.
Daarnaast willen we benadrukken om water als energiebron op alle terreinen goed te onderzoeken en te benutten. De Provincie Fryslân is namelijk een zeer rijke waterprovincie. Naast het getijdenenergie en de ‘Blue Energy’ verzoeken we ook Energiedamwand mee te nemen in de onderzoeken.
Voor duurzame opwekking door de zon, doen we aanbeveling om naast de daken van bouwkundige gebouwen onderzoek te doen naar mogelijke overdekte parkeerplaatsen.
7. In algemene zin geldt dat het verbruik van energie en natuurlijke (hulp)bronnen samenvallen met het gedrag van mensen, ook van Friese burgers en bedrijven. Daarom past het ook om zeer actief beleid te formuleren dat zorgt voor minder verbruik van energie, voor innovatie, het hergebruik van bouwstoffen etc. etc. Binnen deze visie zal ook hiervoor nadrukkelijk meer aandacht moeten zijn. Dat kan door ook in te zetten op een educatieve lijn om komende generaties bewust te maken van verbruik van energie en het zuinig omgaan met onze omgeving. Tenslotte willen we met dit beleid zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen toekomstperspectief houden.
- Motivering:
De fracties van GBD en SGP missen een aantal punten in de reactie brief van het college en de raad.
Er wordt in de visie gesteld dat kernenergie in Fryslân niet als duurzaam wordt gezien en daarom wordt er geen aandacht aan besteed. Duidelijk is dat er vanuit het hoogste politieke orgaan in Fryslân draagvlak bestaat en het niet opnemen van kernenergie in wat voor vorm dan ook doet geen recht aan de huidige situatie. De overheid stelt hoge ambities, die vaak te zwaar blijken te zijn. Een voorbeeld is de ambitie om jaarlijks in Nederland 100.000 huizen te bouwen. Dit is voor 25%(!) niet gehaald. Voor de Energietransitie zijn technici nodig terwijl daar op de arbeidsmarkt grote krapte in is.
Netcongestie komt een aantal keren terug in het Kennisdocument, maar het wordt meer gezien als een gegeven en een constatering en niet als een oplosbaar probleem. Op dit moment is netcongestie al een ontzettend probleem en dat zal in de toekomst alleen maar erger worden. Wij willen dus de wens uitspreken dat er meer aandacht zal worden besteed aan het oplossen van netcongestie.
Als daken van gebouwen vol liggen met zonnepanelen, is het advies om naar parkeerplekken bij kantoren, bedrijven, ziekenhuizen etc. te kijken. Neem het kantoor Wetterskip Fryslân in Leeuwarden als voorbeeld. De parkeerplekken zijn overdekt (soort carport) en deze daken zijn voorzien van zonnepanelen.Amendementen Dantumadiel
Titel meer aandacht voor duurzame energiebronnen en netcongestie -
17.b.1
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1)tegenSociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Voor zijn SGP, CDA, FNP, CU en GBD voor en tegen is SL. Het geamendeerde voorstel is met 14 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen. De raad besluit:
“1. Kennis te nemen van de conceptversie van de Friese Energievisie
2. In te stemmen met de bijgevoegde geamendeerde brief met daarin de gezamenlijke reactie van het college
en de raad van Dantumadiel op de Friese Energievisie en deze in te dienen bij de Friese Energie Tafel (FET).”
-
17.c
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Het amendement wordt met algemene stemmen aangenomen. De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 2 juli 2024,
- Stelt voor om te schrappen uit het besluit:
10. het besluit om geen omgevingsplan in procedure te brengen, dan wel te besluiten de procedure tot het wijzigen van het Omgevingsplan af te breken;
11. wijzigingen die verplicht zijn vanwege gewijzigde hogere wet- of regelgeving, wanneer deze wijzigingen geen inhoudelijke afweging behoeven;
12. het wijzigen van het omgevingsplan ter uitvoering van een uitspraak van de Raad van State wanneer deze wijzigingen geen inhoudelijke afweging behoeven.
- Stelt voor om te toe te voegen aan het besluit:
10. wijzigingen die verplicht zijn vanwege gewijzigde hogere wet- of regelgeving, wanneer deze wijzigingen geen inhoudelijke afweging behoeven;
11. het wijzigen van het omgevingsplan ter uitvoering van een uitspraak van de Raad van State wanneer deze wijzigingen geen inhoudelijke afweging behoeven.
- Motivering:
Gezien het feit dat een dergelijke situatie zich tot nu toe nog niet heeft voorgedaan en er aangegeven is dat de kans vrij klein is dat dit wel gaat gebeuren, is het nu te vroeg om punt 10 te delegeren. Daar komt nog bij dat ‘’niet wenselijke verzoeken’’ zoals in de toelichting van de schriftelijke vragen staat ontzettend subjectief is. Onze fractie ziet dus liever dat deze bevoegdheid voor nu bij de raad blijft.Amendementen Dantumadiel
Titel Delegatie Omgevingswet -
17.c.1
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Het amendement wordt met algemene stemmen aangenomen. De raad van de gemeente Dantumadiel in vergadering bijeen 2 juli 2024, stelt voor:
Het raadsvoorstel bij het voorgesteld besluit onder Vervolg en Planning na de laatste woorden “evaluatie plaats” bij de tweede alinea, als volgt aan te vullen cq. te wijzigen.
“Tussentijds ontvangt de raad 1x per kwartaal een overzicht van het college m.b.t. de behandelde zaken die in aanmerking zijn gekomen voor delegatie tijdens het college overleg”. “De gemeenteraad kan op elk moment en altijd terugkomen op eerder genoemde besluiten”.
Toelichting: Dit om met name in de beginfase beter grip en sturing te bewerkstelligen op de complexe materie binnen de Omgevingswet. Zo kan de raad niet alleen zien hoe vaak delegatie voor komt, maar ook alvast vooruit zien op de eerste sessie die plaats zal vinden in het kader van monitoring. Dit vergt weliswaar in diezelfde beginfase een lichte extra inspanning, maar op termijn zorgt het eerder voor verruiming van kennis binnen het bestuursorgaan en de raad als geheel.Amendementen Dantumadiel
Titel Kwartaaloverzicht behandelde zaken Delegatiebesluit Omgevingswet -
17.c.2
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
De raad gaat unaniem akkoord met het geamendeerde raadsbesluit. De raad besluit:
“overwegende dat, voor zover de gemeenteraad bevoegd is een omgevingsplan vast te stellen dan wel te wijzigen en bevoegd is voor een locatie een voorbereidingsbesluit te nemen, dit niet in alle gevallen noodzakelijk is en het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) op diverse onderdelen van het omgevingsplan de bevoegdheid tot beslissen over kan nemen;
Besluit:
Vast te stellen het Besluit van de gemeenteraad van Dantumadiel houdende delegatie van besluitvorming ten aanzien van de vaststelling van bepaalde onderdelen van het gemeentelijk omgevingsplan aan het college;
Artikel 1 Delegeren bevoegdheden vaststellen omgevingsplan
De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid tot vaststelling van het omgevingsplan in de volgende gevallen:
. het aanbrengen van wijzigingen in de artikelsgewijze toelichting van het omgevingsplan;
2. het verwerken van verleende onherroepelijke vergunningen voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) in het omgevingsplan om aan de wettelijke verplichting van artikel 4.17 van de Omgevingswet te voldoen;
3. het toevoegen of wijzigen van algemene bepalingen, begripsbepalingen en meetbepalingen voor zover deze geen wezenlijke wijzigingen voor de fysieke leefomgeving tot gevolg hebben;
4. het aanbrengen van wijzigingen van technische aard, waaronder:
a. het corrigeren van omissies, verschrijvingen, (feitelijke) onjuistheden, verkeerde verwijzingen en inventarisatiefouten in het omgevingsplan, niet zijnde wijzigingen in beleid;
b. het toevoegen van gegevens aan de regels in het omgevingsplan, die het omgevingsplan machineleesbaar maken (annoteren);
5. het aanpassen van informatieproducten van het omgevingsplan;
6. het stellen van nadere regels over de beoordeling van vergunningaanvragen, de periode waarbinnen een aanvraag kan worden ingediend en de voorschriften en beperkingen die aan een vergunning verbonden zijn;
7. het toevoegen van die onderdelen uit de gemeentelijke verordeningen die beleidsneutraal overgeheveld gaan worden naar het omgevingsplan;
8. het wijzigen van onderdelen van het tijdelijke omgevingsplan op basis van de wijzigings- en uitwerkingsregels op grond van de Wet ruimtelijke ordening, zoals deze in procedure zijn gebracht of zijn vastgelegd in bestemmingsplannen die golden op het moment van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Dit mag ook door deze regels om te vormen tot binnenplanse beoordelingsregels;
9. het nemen van een spoedeisend voorbereidingsbesluit ter voorkoming van ongewenste ontwikkelingen tijdens de voorbereiding van een nieuw omgevingsplan;
10. wijzigingen die verplicht zijn vanwege gewijzigde hogere wet- of regelgeving, wanneer deze wijzigingen geen inhoudelijke afweging behoeven;
11. het wijzigen van het omgevingsplan ter uitvoering van een uitspraak van de Raad van State wanneer deze wijzigingen geen inhoudelijke afweging behoeven.
Artikel 2 Kennisgeving
Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad en op Overheid.nl
Artikel 3 Inwerkingtreding
Die besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
Artikel 4 Intrekken delegatiebesluit d.d. 13 oktober 2022
Het besluit van 13 oktober 2022 wordt - voor zover betrekking op het delegeren van de bevoegdheid tot het vaststellen van delen van het omgevingsplan aan het college van burgemeester en wethouders (besluitpunt 2) - ingetrokken.
Artikel 5 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als “Delegatiebesluit Omgevingswet gemeente Dantumadiel”. -
17.d
Stemuitslag
voorCDA (4), FNP (2), Sociaal Links (3)tegenChristen Unie (3), Gemeentebelangen (4), SGP (1)Bijlagen
Besluit
Stemverklaring CU: “we zullen als ChristenUnie tegen het amendement stemmen. We hebben van de wethouder gehoord dat hij voldoende heeft aan de genoemde €45.000,- en gaan er vanuit dat hij bij de raad terugkomt, mocht dat niet lukken. We willen het jongerenwerk stimuleren, dus mocht het in de toekomst nodig zijn, zullen we dit van harte ondersteunen.”
Met 9 stemmen voor (SL, FNP, CDA) en 8 stemmen tegen (SGP, CU, GBD) wordt het amendement aangenomen: Fersiket de gemeenteried om it Riedsfoarstel by agindapunt 7 RV Subsidie jongerenproject De Westereen-Dantumadiel te wizigjen:
Punt 1. Voor inzet op jeugd- en jongerenwerk een begrotingswijziging aan te brengen van 52.000 t.b.v. fcl 6601060
door deze op te nemen in de perspectiefnota 205 ev.
Punt 2. De subsidie 2024 van €52.000 te dekken uit de algemene reserve.
Amendementen Dantumadiel
Titel Amendemint subsydzje -
17.d.1
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Het geamendeerde voorstel wordt unaniem aangenomen. De raad besluit:
“1. Voor inzet op jeugd- en jongerenwerk een begrotingswijziging aan te brengen van 52.000 t.b.v. fcl 6601060
door deze op te nemen in de perspectiefnota 2025 ev.
2. De subsidie 2024 van € 52.000,- te dekken uit de Algemene Reserve.”
-
17.e
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)Bijlagen
Besluit
Het voorstel wordt met algemene stemmen aangenomen. De raad besluit: “Geen gebruik te maken van de mogelijkheid een zienswijze over de geactualiseerde begroting 2024 en begroting 2025 van Mobiliteitsbureau Jobinder in te dienen.”
-
17.f
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)tegenFNP (2)Bijlagen
Besluit
Stemverklaring FNP: “we zullen tegen het amendement stemmen, op basis van de leeftijd. We willen graag jongeren betrekken bij de politiek, maar vanaf 18 jaar.”
Met 15 stemmen voor (SL, GBD, CU, CDA en SGP) en 2 stemmen tegen (FNP) is het amendement aangenomen. De raad besluit:
“om te schrappen uit het reglement van Orde voor de vergadering van de gemeenteraad van Dantumadiel 2024 Artikel 10 lid 1: De voorgedragen steunfractieleden staan op de kieslijst van de laatstgehouden raadsverkiezingen van de desbetreffende politieke partij’. Besluit om de geschrapte tekst te vervangen met:
‘‘De voorgedragen steunfractieleden moeten 16 jaar of ouder zijn, in de gemeente Dantumadiel wonen, de Nederlandse nationaliteit hebben en niet zijn uitgesloten van het kiesrecht als bedoeld in artikel 54 lid 2 GW en moeten lid zijn van de partij die hen voordraagt’.“Amendementen Dantumadiel
Titel Ook jongeren mogen spreken -
17.f.1
Stemuitslag
voorCDA (4), Christen Unie (3), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)tegenFNP (2)Bijlagen
Besluit
Met 15 stemmen voor (SL, GBD, CU, CDA en SGP) en 2 stemmen tegen (FNP) is het geamendeerde Reglement van Orde aangenomen. De raad besluit:
“1. Het reglement van Orde voor de vergadering van de gemeenteraad van Dantumadiel vastgesteld op d.d. 31 januari 2023 in te trekken
2. Het reglement van Orde voor de vergadering van de gemeenteraad van Dantumadiel 2024 d.d. 2 juli geamendeerd vast te stellen.” -
18
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering iets na 23 uur.