Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering (Dantumadiel)

dinsdag 25 maart 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Anja Haga
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0.I.a

    Henk van der Kooi over de verkeerssituatie in Feanwalden

  2. 0.II
    OPINIEREND DEEL
  3. 1
    Opening Opiniërend deel
  4. 1.a

    Toezeggingen Dantumadiel

    Titel
    brief aan de raad over kavels de Bosk
  5. 2

  6. 3

    Achtergrond
    Het huidige Verkeersstructuurplan van Dantumadiel dateert uit 2012. Het beleidskader van dit verkeersstructuurplan is niet meer actueel en de maatregelen zijn grotendeels gerealiseerd. Naast de lokale ontwikkelingen binnen de gemeente, spelen op landelijk, provinciaal en regionaal niveau ook ontwikkelingen waar de gemeente rekening mee moet houden. In het nieuwe mobiliteitsprogramma wordt geanticipeerd op de kansen en gevolgen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen. In de raadsvergadering van 23 april 2024 heeft de gemeenteraad het ontwerp gemeentelijk mobiliteitsprogramma (GMP) inspraakrijp verklaard waarna deze ter inzage is gelegd.


    Inzage ontwerp GMP
    Op grond van artikel 16.27 lid 1 Omgevingswet heeft het ontwerp van het GMP gedurende zes weken ter inzage gelegen tussen 3 juli 2024 t/m 14 augustus 2024. In deze periode zijn 4 zienswijzen ingediend op het ontwerp van het GMP. Voor de beantwoording van deze zienswijzen wordt verwezen naar de bijgevoegde “Reactienota zienswijzen gemeentelijk mobiliteitsprogramma”. Deze zienswijzen gaven aanleiding tot het doorvoeren van wijzingen. Zie hiervoor de Argumenten 1.2 en 1.3. Verder was er geen aanleiding tot het aanbrengen van ambtshalve wijzigingen.


    Richting vaststelling
    Met het doorvoeren van wijzigingen naar aanleiding van de zienswijzen is het GMP nu gereed om definitief te worden vastgesteld. Het voorliggende GMP kan worden opgevat als een programma onder de Omgevingswet. Op grond van artikel 3.4 Omgevingswet is het college bevoegd voor het vaststellen van programma’s. Echter heeft de gemeenteraad op 4 juni 2024 een werkwijze vastgesteld voor programma’s onder de Omgevingswet. Op basis van deze werkwijze dient het GMP eerst voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor wensen en/of bedenkingen voor het definitief kan worden vastgesteld door het college.


    Krediet voor vervangen bewegwijzering
    In februari 2024 is daarnaast een uitgebreide schouwing uitgevoerd naar de staat van de bewegwijzering binnen de gemeente. Hierbij zijn zowel de conditie als de functionaliteit van de bewegwijzering beoordeeld op basis van de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte 2018 (CROW). De bevindingen sluiten aan bij de doelstellingen in hoofdstuk 5.10 van het mobiliteitsprogramma, waarin het belang van duidelijke en goed onderhouden bewegwijzering wordt onderstreept.

    Moties Dantumadiel

    Titel
    Motie fietsers geen voorrang op rotondes
  7. 4

    Achtergrond
    Aan de Sportloane in De Westereen, was in het verleden het openbare zwembad De Frosk gevestigd. Het zwembad is in 2022 gesloopt. Wat resulteert is een braakliggend gebied en een deels in onbruik geraakt parkeerterrein, tussen het woongebied van De Westereen en de sportvelden. December 2021 heeft het college besloten over te gaan tot een projectmatige aanpak van De Frosk, om te komen tot projectmatige aanpak voor en herontwikkeling tot woongebied, via een verkoopprocedure.


    Op 25 juli 2023 heeft uw college alsnog besloten te kiezen voor het zelfstandig ontwikkelen van de Frosk-terrein voor starterswoningen en senioren en daarbij af te zien van verkoopprocedure onder de oude bestemming (niet wonen). Vervolgens heeft uw college op 17 oktober 2023 een beslissing genomen over het inrichtingsplan voor deze locatie.


    Vervolgens is een (flexibel) bestemmingsplan opgesteld welke een basis biedt om tot uitgifte en verdere ontwikkeling van het gebied te komen met oog voor ruimtelijke en stedenbouwkundige kwaliteit. In lijn met uw collegebesluiten van 17 oktober 2023 en 25 juli 2023 schept het bestemmingsplan de ruimte voor woningen in het goedkope segment, waarbij naast zogenaamd ‘rug aan rug woningen’ ook een aantal seniorenwoningen mogelijk worden gemaakt. Binnen dit bestemmingsplan kan worden teruggegrepen op andere typen woningen als het resultaat van de nog vorm te geven inschrijvingsprocedure dat noodzakelijk zou maken.
    Op 26 maart 2024 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin opgeroepen wordt om een concreet haalbaarheidsonderzoek op te leveren voor 1 september 2024. Onderwerp van dit onderzoek is het in eigen beheer ontwikkelen van de locatie De Frosk in De Westereen. Met het haalbaarheidsonderzoek in de bijlage wordt gehoor gegeven aan de motie.
    Opzet van dit Haalbaarheidsonderzoek
    Voorafgaand aan het haalbaarheidsonderzoek is er onderzoek gedaan of de gemeente de ontwikkeling geheel in eigen beheer kan realiseren. Met het in eigen beheer ontwikkelen van de ontwikkeling wordt bedoeld dat de gemeente zelf materialen koopt en personeel inhuurt om woningen te realiseren. Uit het onderzoek is gebleken dat de gemeente hier niet de capaciteit en de kennis in huis heeft om de Frosk in eigen beheer te ontwikkelen. De uitkomsten van dit onderzoek worden kort in het haalbaarheidsonderzoek vermeld.


    Uit het vooronderzoek volgde de conclusie om twee scenario’s te onderzoeken in het haalbaarheidsonderzoek:


    • Het eerste scenario is het uitzetten van de ontwikkeling doormiddel van een prijsvraag met stevige randvoorwaarden op bijvoorbeeld de kwaliteit en de vraagprijs. Dit zou gedaan kunnen worden door een prijsvraag voor het gehele terrein of het terrein op te delen in deelgebieden met separate prijsvragen.
    • Het tweede scenario is het uitzetten van de bouw van de woningen doormiddel van een prijsvraag waarna de gemeente de gebouwde woningen verkoopt aan de woningmarkt.


    Voor elk van deze scenario’s zijn de voor- en nadelen van de wijze van realisatie op een rij gezet. Daarbij zijn de mogelijke risico’s in kaart gebracht die tijdens de uitvoering van het project kunnen voorkomen. Ook is de voorgestelde projectaanpak en -structuur uiteengezet. Uit dit onderzoek blijkt dat scenario 1a de voorkeur geniet. Dit betekent ook dat teruggekomen moet worden op het collegebesluit van 25 juli 2023.


    Het college heeft het besluit genomen om de uitvoering van het plangebied De Frosk over te laten aan de gemeenteraad. Voorafgaand aan deze beslissing wordt een informatieavond georganiseerd (27 februari), waarbij de overwegingen en keuzes worden toegelicht. De raad neemt aan het eind van deze avond de beslissing over de wijze waarop De Frosk wordt ontwikkeld.

  8. 5

    Achtergrond
    De gemeenteraad van Dantumadiel heeft programmadoelen vastgesteld waarbij programma doel 5 luidt: ‘‘Het vaststellen van beleid over pré mantelzorg-, kangoeroewoningen, flexibel wonen en tiny houses waardoor er ten minste 25 alternatieve woonvormen gerealiseerd kunnen worden’’ zie bijlage 2.


    Doelstelling
    De doelstelling achter het project ‘Lyts Wenjen’ is het aanpakken van de woningnood en het aanbieden van betaalbare woningen aan inwoners met een kleinere beurs. Dit initiatief richt zich specifiek op de ontwikkeling van ‘kleine woningen’, waaronder tiny houses en bemeten woningen, die een innovatieve oplossing bieden voor de actuele huisvestingsproblematiek. Het kan als pilot worden beschouwd voor het realiseren van kleine woningen.


    Als er voldoende behoefte is in de gemeente en de pilot positieve resultaten oplevert, kan de gemeente besluiten andere locaties voor ‘kleine woningen’ te ontwikkelen. Op basis hiervan kan een volgende stap zijn om beleid op te stellen, waarmee een toetsingskader voor de gemeente en initiatiefnemers wordt gecreëerd.


    Met het voorliggende Plan van Aanpak wordt gevolg gegeven aan de doelstelling om de woonvorm van ‘kleine woningen’ te faciliteren.


    Voorbereiding
    In de voorbereidende fase is er onderzoek verricht naar het concept van kleine woningen, naar mogelijke locaties binnen de gemeente en de behoefte naar kleine woningen doormiddel van een enquête. De locaties zijn beoordeeld aan de hand van diverse criteria, zoals grondeigendom, inpasbaarheid en omvang. De bevindingen van de onderzoeken zijn samengebracht in twee rapporten, het basisdocument en de locatiestudie, die als bijlagen bij deze nota zijn opgenomen.


    Inhoud Plan van Aanpak
    Dit Plan van Aanpak schetst de structuur en uitvoering van het project voor de realisatie van kleine woningen. Het document behandelt onder andere de projectdefinitie, de businesscase, de projectaanpak, de organisatiestructuur en de methoden voor projectbeheersing. De gemeente Dantumadiel streeft naar duurzame en passende huisvesting voor haar (toekomstige) inwoners, waarbij zowel de woonwensen van de bewoners als de belangen van de lokale gemeenschap centraal staan.


    Vervolg
    De kernopdracht van dit project is helder: het realiseren van ‘kleine woningen’, zoals tiny houses en bemeten woningen, op een geschikte locatie binnen de gemeente Dantumadiel. Voor de succesvolle uitvoering van dit project is het essentieel om een diverse projectgroep samen te stellen, waarin verschillende disciplines zijn vertegenwoordigd.

    Toezeggingen Dantumadiel

    Titel
    Toezegging financiën rond flexibel wonen en lyts wenjen en de versleuteling in de begroting
  9. 5.a

    Moties Dantumadiel

    Titel
    Gedogen schuilstallen tegen wolf
    Motie vreemd - geen ruimte voor de wolf
  10. 5.b

    Moties Dantumadiel

    Titel
    Motie vreemd schuldhulpverlening

    Toezeggingen Dantumadiel

    Titel
    Toezegging uit te zoeken of eerder budgetbeheer ingezet kan worden i.p.v. bewindvoering
  11. 6
    Sluiting opiniërend deel
  12. 7
    BESLUITVORMEND DEEL
  13. 7
    Opening besluitvormend deel
  14. 8
    Vaststelling agenda besluitvormend deel
  15. 9

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  16. 10

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  17. 11

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  18. 12
    Vaststelling voorstellen vanuit de opiniërende raad:
  19. 12.a.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  20. 12.a.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  21. 12.a.3

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  22. 12.b.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  23. 12.b.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  24. 12.c

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  25. 12.d.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  26. 12.d.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (3)
  27. 13
    Sluiting