Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering (Dantumadiel)

dinsdag 25 februari 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Anja Haga
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0.I
    Vragenhalfuur
  2. 0.I.a
    Inspraak
  3. 0.II
    OPINIEREND DEEL
  4. 1
    Opening Opiniërend deel
  5. 1.a
    Mededelingen college burgemeester en wethouders
  6. 2
    Vaststelling agenda opiniërend deel
  7. 3

    De gemeente heeft een locatieonderzoek uitgevoerd voor de huisvesting van het gemeentehuis. Het gemeentehuis in Damwâld voldoet niet meer aan de wensen en eisen. Op 30 januari jl. heeft de raad de startnotitie met uitgangspunten en waarderingsfactoren vastgesteld. 
    De raad besloot op 2 juli om een verdiepende fase uit te voeren. In deze verdiepingsfase zijn twee varianten van verbouw van het huidige gemeentehuis onderzocht: een minimale verbouwing en een grondige renovatie. Met dit voorstel wordt de raad gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde variant.

    Moties Dantumadiel

    Titel
    Motie CDA Locatieonderzoek huisvesting gemeentehuis
  8. 4

    Op zaterdag 21 december 2024 heeft de minister van Asiel en Migratie het verdeelbesluit gepubliceerd waarover de raad is geïnformeerd (zie bijlagen 1 en 2). Met dit verdeelbesluit heeft gemeente Dantumadiel de opdracht gekregen om 9 opvangplaatsen voor amv'ers te realiseren. Het verdeelbesluit is onderdeel van de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen, ook wel de Spreidingswet genoemd.


    In het kader van de Spreidingswet is er in gemeente Dantumadiel onderzoek gedaan naar verschillende scenario’s. De uitkomst hiervan stond in 2024 bij de gemeenteraad op de agenda. Dit heeft niet tot een besluit geleid. 


    Vorig jaar is benoemd dat de kans aanwezig was dat gemeente Dantumadiel alsnog een concrete opdracht (taakstelling) zou krijgen vanuit het Rijk. Dat is met dit verdeelbesluit nu aan de orde.


    Tijdens de collegevergadering van dinsdag 14 januari 2025 heeft het college besloten om de opgelegde taakstelling van 9 opvangplekken voor amv'ers te realiseren. Door middel van dit raadsvoorstel verzoekt het college ook de raad om hiermee in te stemmen.

  9. 5

    Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet (hierna: de wet) in werking getreden. Vanaf dat moment heeft de wet de regels en de instrumenten over de fysieke leefomgeving overgenomen van o.a. de Wet ruimtelijke ordening en de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo). Met de wet zijn alle vastgestelde en onherroepelijke bestemmingsplannen van rechtswege overgenomen in het ‘Omgevingsplan van rechtswege’ (ook wel het ‘tijdelijke deel’ genoemd). De gemeente is verplicht om dit over te zetten naar het definitieve Omgevingsplan. Uw raad is bevoegd tot het vaststellen van omgevingsplanwijzigingen.



    Timing
    De wet is meerdere keren uitgesteld vanwege ontbrekende of nog niet goed werkende onderdelen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (hierna: DSO). Dit heeft invloed gehad op de wijze waarop de leverancier van het omgevingsplansoftware. De meeste knelpunten hierin lijken te zijn opgelost. Daarnaast hebben (de reeds bekende) organisatorische ontwikkelingen, zoals de ontvlechting, personele tekorten en de piekbelasting eind 2023, hierin ook vertragend gewerkt. Het wordt nu wel tijd om de transitie voor te bereiden en in gang te zetten. Dit is voor ons het moment om aan u voor te stellen een transitiestrategie vast te stellen. Deze heeft tot doel om de uitrol van het omgevingsplan snel, overzichtelijk en op eenduidige wijze te kunnen organiseren. In die uitrol kunnen verschillende keuzes worden gemaakt.


    Het omgevingsplan vervangt alle bestemmingsplannen, wijzigingsplannen, ca. 300 Rijksregels (de bruidsschat genaamd), grote delen van de APV en andere verordeningen en beleidsregels voor zover het regels over de fysieke leefomgeving betreffen. Met uitzondering van de lokale verordeningen staan deze instrumenten per inwerkingtreding in het ‘omgevingsplan van rechtswege’. Dit bouwen we daarna om tot het nieuwe omgevingsplan. De zaken met betrekking tot openbare orde (bevoegdheid burgemeester) blijven in de APV staan. Gelijktijdig is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in werking getreden waarmee de wetgever de kwaliteit van gebouwen beoogt te verbeteren.



    Rol trajectgroep raad
    De trajectgroep Omgevingswet, waarin leden van de raad zitting hebben, is in 2024 intensief betrokken bij de voorbereiding van dit voorstel: de voorgenomen principiële uitgangspunten zijn toegelicht en besproken.

  10. 6

    In het coalitieakkoord Dantumadiel 2022-2026 is door de raad vastgesteld een onderzoek uit te laten voeren naar draagvlak en behoefte voor de zondagsopenstelling in Dantumadiel.

  11. 7

    De voorgestelde verordening is in de eerste plaats opgesteld vanwege de ambtelijke ontvlechting met de gemeente Noardeast-Fryslân, welke een aantal administratieve aanpassingen noodzakelijk maakt. Voorts vanwege de instelling van een regionale geschillencommissie, waardoor de ambtenarenkamer van de adviescommissie kan komen te vervallen. Tot slot vanwege een aantal praktische wijzigingen, welke de continuïteit en de effectiviteit van het commissiewerk ten goede komen.

  12. 9.a

    Moties Dantumadiel

    Titel
    Motie vreemd Ontsluitingsweg De Bosk fase 2 te Feanwâlden def
  13. 10
    Sluiting opiniërend deel
  14. 11
    BESLUITVORMEND DEEL
  15. 11
    Opening besluitvormend deel
  16. 12
    Vaststelling agenda besluitvormend deel
  17. 13

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  18. 14

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  19. 15

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  20. 16
    Vaststelling voorstellen vanuit de opiniërende raad:
  21. 16.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  22. 16.a.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  23. 16.a.2

    Stemuitslag

    voor 33%
    tegen 67%
    voor
    CDA (3), FNP (2)
    tegen
    Christen Unie (3), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  24. 16.b

    Stemuitslag

    voor 80%
    tegen 20%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), Gemeentebelangen (3), SGP (1), Sociaal Links (2)
    tegen
    FNP (2), Gemeentebelangen (1)
  25. 16.c

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  26. 16.d

    Stemuitslag

    voor 80%
    tegen 20%
    voor
    Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
    tegen
    CDA (3)
  27. 16.d.1

    Stemuitslag

    voor 80%
    tegen 20%
    voor
    Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
    tegen
    CDA (3)
  28. 16.e

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  29. 16.f

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), Christen Unie (3), FNP (2), Gemeentebelangen (4), SGP (1), Sociaal Links (2)
  30. 17
    Sluiting